Recent Articles

Banjir... Musuh Tidak Bersuara



Banjir..... banjir... banjir.... inilah masalah yang penduduk kampung aku alami sejak tahun 1998 lagi kalau tak silap aku.. bermula dengan banjir biasa hingga secara mengejut naik hingga ke paras pinggang kat dalam rumah aku.. kalau rumah kat tawau ni rendah2 mungkinla juga senang nak tenggelam.... tapi ni sumer rumah kt Pasir Putih memang tinggi2....

Banjir melanda bermula sejak pukul 3 pagi lagi... akibat hujan lebat seharian

2 minggu lepas aku balik kampung dengan 1 misi, membersihkan rumah yang masih berlumpur kesan daripada banjir pada bulan Februari lepas.... air mencecah hingga ke buku lali bagi kawasan ruang tamu dan kat dapur pula mencecah hingga ke lutut... kat dapur la yg banyak lumpur tebal... nenek aku mana mampu nak bersihkan, dah la tinggal sorg2, tahan kesihatan pula kurang memuaskan... kesian nenek aku...


Air dah mula mencecah 2 anak tangga... tapi syukurlah hanya takat 3 tangga


berikut, beberapa gambar yang sempat aku ambil, untuk tunjukkan betapa traumanya penduduk kampung setiap kali hujan turun:

  air terus naik.... dan hanya surut menjelang pukul 9.00 pagi


Dulu jarak antara jambatan dengan tanah sekitar 6 kaki... tapi sekarang, tinggi antara tanah dengan jambatan pun dah...


 ada juga kawasan yang tanahnya lebih tinggi dari jambat.. aku jamni klu banjir lagi skali,,, sure jambatan ni tak nampak dah




0 comments for "Banjir... Musuh Tidak Bersuara"

Post a Comment
Newer Post Older Post