Recent Articles


Assalamualaikum

Salam Pembuka bicara bermula, luahan rasa dipersembah- idea bernas pula bercambah, moga segala yang terbuku disingkap satu-persatu, hingga penghujung waktu kita tetap bersatu.

Realiti dunia kini, yang berpengaruh akan berada dalam hierarki tertinggi dan yang lemah pula sebaliknya. Yang berpengaruh akan mendapat sanjungan menggunung dan yang lemah menjadi cacian dan bahan cemuan masyarakat sekeliling. Kalau yang berpengaruh dipandang mulia yang lemah dipandang hina. Segala bentuk tindakan dan perbuatan golongan berpengaruh tidak hanya mendapat pujian malah turut menjadi ikutan, sebaliknya yang lemah serba tak kena dan acapkali disalah erti.

Perancangan rapi hanya sekadar lakaran rapi kiranya usaha tidak sekuat azam yang dilaungkan. Apalah gunanya akal yang waras kiranya tindakan berorientasikan ideologi politik. Semangat kejiran lesu ibarat sehelai tisu puncanya hanya kerana perbezaan ideologi, tiada lagi semangat setiakawan dan semangat kekitaan hanya kerana wujudnya fahaman "PRO" dan "KONTRA".


Zaman kian berubah, isu dan permasalahan yang wujud kian berbeza dari zaman sebelumnya. pendekatan melalui medan debat dan perbahasan bukanlah sesuatu yang proaktif jika penyelesaian menemui jalan buntu. Jangan diharap permulaan suatu pendekatan akan beroleh hasil yang baik, lebih molek jika ia dilihat sebagai "pilot test". Ingatlah adakalanya pandangan bodoh akan menghasilkan sesuatu yang jauh lebih baik daripada apa yang dijangkakan. semua ini adalah kerana kita terlalu memandang rendah kebolehan seseorang.

Sekian

0 comments for " "

Post a Comment
Newer Post